WIADOMOŚCI

Bridgestone przedstawia nową przednią oponę
Bridgestone przedstawia nową przednią oponę
W przyszłym sezonie w Formule 1 ponownie nastąpią zmiany w regulaminach technicznych. Nie będą to jednak tak radykalne posunięcia jak przed sezonem 2009, a o których z pewnością będziemy mieli jeszcze czas napisać.
baner_rbr_v3.jpg
Firma Bridgestone, która w sezonie 2010 będzie jeszcze dostarczać opony dla zespołów F1 dzisiaj przedstawiła wstępne informacje dotyczące specyfikacji nowych, przednich opon, które w przyszłym sezonie będą węższe.

Przed minionym sezonem FIA zdecydowała się na przywrócenie F1 prawdziwych wyścigowych opon, zwanych slickami, jednak nie wprowadziła żadnych innych zmian, mających na celu równomierny rozkład balansu po zmianie opon.

W sezonie 2009 przednie opony używane przez zespoły F1 miały rozmiar 270/55R13, podczas gdy w przyszłym będą miały najprawdopodobniej jedynie 245/55R13.

Zmianę tą wyjaśnia Hirohide Hamashima z Bridgestone Motorsport: „Pomoże to uzyskać lepszy balans przyczepności pomiędzy przednią osią bolidu a tylną.”

„Gdy powróciliśmy do slicków, pozostawiliśmy rozmiary opon rowkowanych bez zmian, co oznaczało, że przód zyskał proporcjonalnie więcej przyczepności niż tył auta. To zostanie rozwiązane przez zwężenie przednich opon.”

Przekrój nowej przedniej opony F1 na sezon 2010

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

39 KOMENTARZY
avatar
bulekf1fan

13.11.2009 15:17

0

ale przedstawienie rozmiary tylko znamy ale jak wyglada


avatar
kempa007

13.11.2009 15:21

0

specjalnie sie nie bedzie roznic, dodatkowa masa paliwa (okolo 100 kg) nie wymusi na projektantach specjalnych zmian, gdyz biorac pod uwage sile dociskajaca, biezace opony musza znosic obciazenia dochodzace do 2000 kg. Tak przynajmniej twierdza w Bridgestone :-)


avatar
Hubi

13.11.2009 15:28

0

skąd bierzesz te wszystkie źródła ?:) Musisz non stop siedzieć i wyłapywać newsy :) ale i tak strona jest super


avatar
pawel3012

13.11.2009 15:29

0

czyli wizualnie nie będzie aż tak dużej różnicy :)


avatar
kempa007

13.11.2009 15:33

0

to jest informacja prasowa :-)


avatar
Raven89

13.11.2009 16:13

0

Jakby to powiedział walerus dobra guma nie jest zła ;)


avatar
RenaultKubek1

13.11.2009 17:10

0

Ciekawie jak pomoże Kubicy w Renault o ile wystartuje;)


avatar
Budyn_F1

13.11.2009 17:20

0

Niech pokaza obrazkowo jak wyglada.


avatar
pawel3012

13.11.2009 17:32

0

LUDZIE znalazłem coś wejdźcie sobie na onet.pl>sport>formuła1 i tam powinien być artykuł o wycofaniu się Bridgestone'a...co o tym myślicie??


avatar
joo

13.11.2009 17:40

0

opona jak opona ale diabel tkwi w szczegulach w f1 kazda zmiana pociaga za soba nastepna zmiane


avatar
FAster92

13.11.2009 17:46

0

opona czarne złoto czy to da jakieś rezultaty? zobaczymy ... podam taka inf . dotycząca przyszłego sezonu baki paliwa będa zwiększone do 280L!!!!!!!


avatar
shad2pl

13.11.2009 17:50

0

Zamiast zwężać przednią oponę, lepiej poszerzyć tylną ;)


avatar
krystianxp

13.11.2009 17:53

0

jak tak sie dobrzy przypatrze to mam taka w golfie. tylne powinny byc poszezone przeciez teraz beda baki wypelnione po korek


avatar
krystianxp

13.11.2009 17:53

0

poszerzone


avatar
re-reikorp

13.11.2009 17:57

0

Heh, Japończycy po długich miesiącach pokazali w końcu jak będzie wyglądać opona? Litości, od razu było wiadomo, że zrobią ją z oszczędności na starych maszynach. To nie znali wymiarów od razu? Jasne. Z tą ich PASJĄ DLA DOSKONAŁOŚCI można by dyskutować. Rezygnacja z F1, przedtem monopolizm w niej, postępujące oszczędności, żelazna konsekwencja w myśleniu o swoich oponach jako produkcje ekologicznym... Nawet pomalowanie ich czasem na zielono:P Prawie dałem się nabrać i już wyobrażałem sobie naszego boćka klecącego gniazdo w oponie brydżstołna, odnajdującego w niej spokój i harmonię. Pasja dla doskonałości... Pliz. Już wolę szajsowatą, pseudoniemiecką fuldę. Za wielkim B nie będę płakał...


avatar
re-reikorp

13.11.2009 17:58

0

Nie wiem ile inżynierii w myśleniu Waszym, ale racja. Powinni poszerzyć tylną:) Zgadnijcie, dlaczego tak nie zrobią...


avatar
Kofi

13.11.2009 18:15

0

Żeby nie utrudniać jeszcze bardziej wyprzedzania przez szersze auta?


avatar
Tomo2345

13.11.2009 18:37

0

Kubek w rajdzie 1 os 8 a na drugim 10


avatar
krz08

13.11.2009 18:39

0

no :)


avatar
Amadeo

13.11.2009 18:41

0

Już na początku sezonu przedstawiciel Bridgestone wyjaśnił, że poszerzenie tylnich opon dałoby podobny rezultat, ale praktycznie byłoby to dla nich skomplikowane, gdyż nigdy szerszych opon nie robili, a te węższe przednie będą robić na starych maszynach, na których robili jeszcze poprzednie slicki do f1


avatar
xdomino996

13.11.2009 19:19

0

20. Amadeo i w F1 znowu chodzi o kase bo po co wydawac kase na nowe maszyny lepiej uzyc starych.


avatar
walerus

13.11.2009 21:26

0

jakie to proste....;-)


avatar
hot dog

13.11.2009 21:40

0

2. kempa007 "specjalnie sie nie bedzie roznic, dodatkowa masa paliwa (okolo 100 kg) nie wymusi na projektantach specjalnych zmian," rozumiem ze masz na mysli tylko i wylacznie opone ??? Czy ja wiem 270/245 wg mnie jest duzo napewno znacznie zmniejszy sie opor, docisk a poprzez to zuzycie....


avatar
ZbyszekB

13.11.2009 22:05

0

Na pewno skończą się przejazdy na jeden pitstop. Większe obciążenie i węższa przednia opona zwiększy zużycie. Możliwe że częściej będziemy widywali strategie na trzy pitstopy.


avatar
dziarmol@biss

13.11.2009 22:21

0

Grunt to dopasowana gumka..


avatar
Dr.Artur

14.11.2009 02:28

0

czyz w ten sposob nie zmniejsza przyczepnosci w zakretach przeciez mieli dążyć do poprawienie przyczepnosci mechanicznej a zmniejszycz aerodynamiczna nic nie rozumiem juz


avatar
Jacu

14.11.2009 10:59

0

Dla tych ktorzy pytaja dla czego zmniejszaja przednia opone zamiast zwiekszyc tylna spiesze z wyjasnieniami ;): 1) FIA dazy zawsze do zmniejszania osiagow bolidow, ktore sa systematycznie poprawiane przez postep techniczny - chodzi o utrzymanie bezpieczenstwa na wzglednie wysokim poziomie, wiec w przypadku opon lepiej zmniejszyc ich rozmiar niz zwiekszac (co zreszta niejednokrotnie mialo miejsce w przeszlosci); 2) Zwiekszenie szerokosci opon wiaze sie z kilkoma istotnymi problemami tj.: a) nierownomierne zurzycie na calej szerokosci opon - wynika to z roznicy predkosci na powierzchni przylegania opony z nawierzchnia podczas pokonywania zakretow. To prowadzi do zwiekszonej roznicy temperatur (zmiany wspolczynika przyczepnosci) i trudniejszej kontroli pracy opony oraz jej stopnia zurzycia. b) do tego dochodzi zwiekszona odksztalcalnosc pod wplywem sily odsrodkowej (przy duzych predkosciach opona z plaskiej robi sie jajowata - w przekroju poprzecznym, czyli takim jak na rysunku powyzej - srodek opony bedzie wypychany w gore, a krawedzie traca styk (lub czesc sily dociskajacej) z nawierzchnia). W tym momencie dochodzi kolejny problem z utrzymaniem odpowiedniej temperatury i uzyskaniem wymaganej charakterystyki pracy. c) szersze opony to takze wieksze opory aerodynamiczne (i wieksze turbulencje) - co sie wiaze min. ze zwiekszonym zuzyciem paliwa, ktore to stanie sie dosc istotnym elementem w dobie zakazu tankowania. To oczywiscie tylko czesc problemow i proste - w sposob laicki - wytlumaczenie dla czego wiezsze przednie zamiast szerszych tylnych. Pozdro


avatar
Budda89

14.11.2009 20:09

0

25. Grunt to żeby nie pękła :-) Dobrze, że przednie opony będą węższe. Będzie to premiować kierowców, którzy wolą podsterowność (Kubica, Alonso).


avatar
wit74

15.11.2009 09:55

0

28. Budda89 I zarazem dyskwalifikować (Hamilton)


avatar
walerus

16.11.2009 09:07

0

jak Hamilton zetrze przednią jak ma w zwyczaju - to tak bez gumy pojedzie...? ;-)


avatar
Marti

16.11.2009 22:33

0

30. walerus - se założy nową i pojedzie dalej ;-)


avatar
Prozak

01.08.2010 18:59

0

Brawo za nieulizane wychuchane fotki : ) Tak ma być .


avatar
Qbicek

01.08.2010 20:04

0

Pewnie Mercedes teraz się wstydzi samego siebie że taką gafę popełnili


avatar
skylinedrag

01.08.2010 22:29

0

A Britney się patrzy co chłopaki w bolidach z tyłu rozrabiają:P


avatar
kedar9315

01.08.2010 23:28

0

to kolo wygląda za...iscie śmiesznie xD ale nie bezpieczeństwo było :/


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu