W przyszłym sezonie w Formule 1 ponownie nastąpią zmiany w regulaminach technicznych. Nie będą to jednak tak radykalne posunięcia jak przed sezonem 2009, a o których z pewnością będziemy mieli jeszcze czas napisać.
Firma Bridgestone, która w sezonie 2010 będzie jeszcze dostarczać opony dla zespołów F1 dzisiaj przedstawiła wstępne informacje dotyczące specyfikacji nowych, przednich opon, które w przyszłym sezonie będą węższe.Przed minionym sezonem FIA zdecydowała się na przywrócenie F1 prawdziwych wyścigowych opon, zwanych slickami, jednak nie wprowadziła żadnych innych zmian, mających na celu równomierny rozkład balansu po zmianie opon.
W sezonie 2009 przednie opony używane przez zespoły F1 miały rozmiar 270/55R13, podczas gdy w przyszłym będą miały najprawdopodobniej jedynie 245/55R13.
Zmianę tą wyjaśnia Hirohide Hamashima z Bridgestone Motorsport: „Pomoże to uzyskać lepszy balans przyczepności pomiędzy przednią osią bolidu a tylną.”
„Gdy powróciliśmy do slicków, pozostawiliśmy rozmiary opon rowkowanych bez zmian, co oznaczało, że przód zyskał proporcjonalnie więcej przyczepności niż tył auta. To zostanie rozwiązane przez zwężenie przednich opon.”

13.11.2009 15:17
0
ale przedstawienie rozmiary tylko znamy ale jak wyglada
13.11.2009 15:21
0
specjalnie sie nie bedzie roznic, dodatkowa masa paliwa (okolo 100 kg) nie wymusi na projektantach specjalnych zmian, gdyz biorac pod uwage sile dociskajaca, biezace opony musza znosic obciazenia dochodzace do 2000 kg. Tak przynajmniej twierdza w Bridgestone :-)
13.11.2009 15:28
0
skąd bierzesz te wszystkie źródła ?:) Musisz non stop siedzieć i wyłapywać newsy :) ale i tak strona jest super
13.11.2009 15:29
0
czyli wizualnie nie będzie aż tak dużej różnicy :)
13.11.2009 15:33
0
to jest informacja prasowa :-)
13.11.2009 16:13
0
Jakby to powiedział walerus dobra guma nie jest zła ;)
13.11.2009 17:10
0
Ciekawie jak pomoże Kubicy w Renault o ile wystartuje;)
13.11.2009 17:20
0
Niech pokaza obrazkowo jak wyglada.
13.11.2009 17:32
0
LUDZIE znalazłem coś wejdźcie sobie na onet.pl>sport>formuła1 i tam powinien być artykuł o wycofaniu się Bridgestone'a...co o tym myślicie??
13.11.2009 17:40
0
opona jak opona ale diabel tkwi w szczegulach w f1 kazda zmiana pociaga za soba nastepna zmiane
13.11.2009 17:46
0
opona czarne złoto czy to da jakieś rezultaty? zobaczymy ... podam taka inf . dotycząca przyszłego sezonu baki paliwa będa zwiększone do 280L!!!!!!!
13.11.2009 17:50
0
Zamiast zwężać przednią oponę, lepiej poszerzyć tylną ;)
13.11.2009 17:53
0
jak tak sie dobrzy przypatrze to mam taka w golfie. tylne powinny byc poszezone przeciez teraz beda baki wypelnione po korek
13.11.2009 17:53
0
poszerzone
13.11.2009 17:57
0
Heh, Japończycy po długich miesiącach pokazali w końcu jak będzie wyglądać opona? Litości, od razu było wiadomo, że zrobią ją z oszczędności na starych maszynach. To nie znali wymiarów od razu? Jasne. Z tą ich PASJĄ DLA DOSKONAŁOŚCI można by dyskutować. Rezygnacja z F1, przedtem monopolizm w niej, postępujące oszczędności, żelazna konsekwencja w myśleniu o swoich oponach jako produkcje ekologicznym... Nawet pomalowanie ich czasem na zielono:P Prawie dałem się nabrać i już wyobrażałem sobie naszego boćka klecącego gniazdo w oponie brydżstołna, odnajdującego w niej spokój i harmonię. Pasja dla doskonałości... Pliz. Już wolę szajsowatą, pseudoniemiecką fuldę. Za wielkim B nie będę płakał...
13.11.2009 17:58
0
Nie wiem ile inżynierii w myśleniu Waszym, ale racja. Powinni poszerzyć tylną:) Zgadnijcie, dlaczego tak nie zrobią...
13.11.2009 18:15
0
Żeby nie utrudniać jeszcze bardziej wyprzedzania przez szersze auta?
13.11.2009 18:37
0
Kubek w rajdzie 1 os 8 a na drugim 10
13.11.2009 18:39
0
no :)
13.11.2009 18:41
0
Już na początku sezonu przedstawiciel Bridgestone wyjaśnił, że poszerzenie tylnich opon dałoby podobny rezultat, ale praktycznie byłoby to dla nich skomplikowane, gdyż nigdy szerszych opon nie robili, a te węższe przednie będą robić na starych maszynach, na których robili jeszcze poprzednie slicki do f1
13.11.2009 19:19
0
20. Amadeo i w F1 znowu chodzi o kase bo po co wydawac kase na nowe maszyny lepiej uzyc starych.
13.11.2009 21:26
0
jakie to proste....;-)
13.11.2009 21:40
0
2. kempa007 "specjalnie sie nie bedzie roznic, dodatkowa masa paliwa (okolo 100 kg) nie wymusi na projektantach specjalnych zmian," rozumiem ze masz na mysli tylko i wylacznie opone ??? Czy ja wiem 270/245 wg mnie jest duzo napewno znacznie zmniejszy sie opor, docisk a poprzez to zuzycie....
13.11.2009 22:05
0
Na pewno skończą się przejazdy na jeden pitstop. Większe obciążenie i węższa przednia opona zwiększy zużycie. Możliwe że częściej będziemy widywali strategie na trzy pitstopy.
13.11.2009 22:21
0
Grunt to dopasowana gumka..
14.11.2009 02:28
0
czyz w ten sposob nie zmniejsza przyczepnosci w zakretach przeciez mieli dążyć do poprawienie przyczepnosci mechanicznej a zmniejszycz aerodynamiczna nic nie rozumiem juz
14.11.2009 10:59
0
Dla tych ktorzy pytaja dla czego zmniejszaja przednia opone zamiast zwiekszyc tylna spiesze z wyjasnieniami ;): 1) FIA dazy zawsze do zmniejszania osiagow bolidow, ktore sa systematycznie poprawiane przez postep techniczny - chodzi o utrzymanie bezpieczenstwa na wzglednie wysokim poziomie, wiec w przypadku opon lepiej zmniejszyc ich rozmiar niz zwiekszac (co zreszta niejednokrotnie mialo miejsce w przeszlosci); 2) Zwiekszenie szerokosci opon wiaze sie z kilkoma istotnymi problemami tj.: a) nierownomierne zurzycie na calej szerokosci opon - wynika to z roznicy predkosci na powierzchni przylegania opony z nawierzchnia podczas pokonywania zakretow. To prowadzi do zwiekszonej roznicy temperatur (zmiany wspolczynika przyczepnosci) i trudniejszej kontroli pracy opony oraz jej stopnia zurzycia. b) do tego dochodzi zwiekszona odksztalcalnosc pod wplywem sily odsrodkowej (przy duzych predkosciach opona z plaskiej robi sie jajowata - w przekroju poprzecznym, czyli takim jak na rysunku powyzej - srodek opony bedzie wypychany w gore, a krawedzie traca styk (lub czesc sily dociskajacej) z nawierzchnia). W tym momencie dochodzi kolejny problem z utrzymaniem odpowiedniej temperatury i uzyskaniem wymaganej charakterystyki pracy. c) szersze opony to takze wieksze opory aerodynamiczne (i wieksze turbulencje) - co sie wiaze min. ze zwiekszonym zuzyciem paliwa, ktore to stanie sie dosc istotnym elementem w dobie zakazu tankowania. To oczywiscie tylko czesc problemow i proste - w sposob laicki - wytlumaczenie dla czego wiezsze przednie zamiast szerszych tylnych. Pozdro
14.11.2009 20:09
0
25. Grunt to żeby nie pękła :-) Dobrze, że przednie opony będą węższe. Będzie to premiować kierowców, którzy wolą podsterowność (Kubica, Alonso).
15.11.2009 09:55
0
28. Budda89 I zarazem dyskwalifikować (Hamilton)
16.11.2009 09:07
0
jak Hamilton zetrze przednią jak ma w zwyczaju - to tak bez gumy pojedzie...? ;-)
16.11.2009 22:33
0
30. walerus - se założy nową i pojedzie dalej ;-)
01.08.2010 18:59
0
Brawo za nieulizane wychuchane fotki : ) Tak ma być .
01.08.2010 20:04
0
Pewnie Mercedes teraz się wstydzi samego siebie że taką gafę popełnili
01.08.2010 22:29
0
A Britney się patrzy co chłopaki w bolidach z tyłu rozrabiają:P
01.08.2010 23:28
0
to kolo wygląda za...iscie śmiesznie xD ale nie bezpieczeństwo było :/
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się